Arica(Chili) - Arequipa(Peru) - Cuzco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van pieter callier - WaarBenJij.nu Arica(Chili) - Arequipa(Peru) - Cuzco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van pieter callier - WaarBenJij.nu

Arica(Chili) - Arequipa(Peru) - Cuzco

Blijf op de hoogte en volg pieter

28 November 2012 | Peru, Cuzco

Weer een tijdje geleden en met opnieuw onverwachts nieuws!

Ons verblijf in Arica heeft ons vooral ontspannen, we genoten van de zon, een beetje strand, een beetje zee. Ook hebben we ongeveer al het nodige van ons gestolen gerief opnieuw kunnen vinden.
Na 4 dagen daar gebleven te hebben, sprongen we terug op de fiets om de grens met Peru over te steken.
We fietsten 30km door de hitte om dan de eerste grenspost over te steken, de douanier vond ons te gek en nam van de gelegenheid gebruik om zn werk even stil te leggen en een babbeltje met ons te slaan.
Daarna weer een stukje verder om Chili uit te fietsen om dan opnieuw te stoppen bij de grens van Peru.
We maakten onze papieren in orde en hoopten op niet al te strenge controle, want we hadden weer eten verstopt dat ze liever niet vonden.
Terwijl Pieter z'n papieren binnen in orde aan het maken was, gebruikte ik m'n vrouwelijke charmes en deed een babbeltje met de douaniers... uiteindelijk hebben ze ons doorgelaten zonder onze zakken te checken, altijd handig!
Zo fietsten we opgelucht de grens over en kwamen in een zeer droog woestijnachtig gebied terecht. De auto's die ons voorbij scheurden verklaarden ons half gek en na enkele km'ers kregen we het echt zwaar.
Te weinig gegeten de laatste dagen en veel teveel zon blijken toch hun tol te eisen.
Uiteindelijk zijn we in Tacna geraakt en wat eten we zoal pas aangekomen in Peru... Chinees! Super lekker :)
Die avond namen we meteen de bus tot Arequipa. In Peru lijkt het moeilijk om een goede bus te vinden die de fietsen kunnen meenemen, dus wordt het maar een collectivobus. Veel minder comfortabel, maar we zijn er na 6u geraakt!

Arequipa is een enorm mooie en propere stad. De eerste indruk van Peru is dan ook top. We verbleven er 4 dagen en deden heel wat cultuur op. We bezochten het monasteria, de kathedraal, de jezuietenkerk...
Na ons cultureel verblijf vertrokken we vroeg om een 6 daagse fietstocht door de altiplano te maken. We zaten ondertussen op 2300m wat onze fysieke inspanningen een beetje vertraagt.
De eerste dag fietsten we tot aan het eerste dorp, een fikse dag stijgen(echt enkel stijgen!) en zetten we ons tentje op in de tuin van een hotel, in Peru kan alles blijkbaar.
De volgende dag opnieuw om 6u uit de bedde om weer een dagje te stijgen. Het was zwaar, maar onze beentjes zijn nog steeds in vorm...
Na 4km gebeurde hetgene, wat we hoopte niet mee te maken.
Pieter deed voor mij het teken dat gedaan was. Ik dacht dat hij opnieuw een platte band had wat de laatste tijd al wel vaker gebeurd is ( boe perfect tour van vredestein!)
Was het dat maar,De body van z'n achterwiel was afgebroken....
Zijn fiets was ineens omgetoverd tot een kermisfietske, trappen zonder vooruit te komen.
Daar stonden we schoon in het midden van de bergen op 2600m in de blakende zon met een kapotte fiets.
We probeerde te liften, maar er was weinig plaatselijk verkeer, vooral vrachtwagens op hun weg naar Bolivië met enorm grote ladingen.
Geluk dat we die dag ook nog maar enkel gestegen hadden. Zo kon Pieter de afgelegde km'ers van de dag gewoon naar beneden bollen.
We hielden halt bij het tankstation en begonnen opnieuw te liften.
Zo zijn we uiteindelijk toch mee kunnen gaan met een peruaans koppel. Zij waren enorm vriendelijk en stopte zelfs af en toe om ons foto·s te laten maken van het prachtige landschap.
Wij zelf zaten een beetje als geslagen hondjes in de auto naar de wegen te kijken, we hadden ons zo verlekkerd op deze weg, we hadden er echt enorm veel zin in!!

De lift bracht ons tot in het busstation van Juliaca, wat volgens hen een zeer gevaarlijke stad is om te stelen. Waakzaam bleven we er 6u wachten om meteen de bus te nemen naar Cuzco, vergezeld door een stel forse peruaanse boerinnen. Hier zouden we waarschijnlijk fietsonderdelen kunnen vinden.

Veel sneller dan verwacht,en onverhoopt, zijn we in Cusco aanbeland en zitten we nog steeds zo vast als 3 dagen geleden...
Pieter heeft al enorm veel moeite gedaan om zijne 'body' te veranderen, maar in Peru kennen ze die stukken niet. Zeker niet omdat het over een 28 inch met 40 spaken gaat, dorie toch!!
Morgen hebben we een afspraak bij een andere fietswinkel om te kijken of die wel een oplossing heeft voor ons, anders zal het een stuk uit België worden, maar aangezien we al ervaring hebben met het opsturen van stukjes fiets laten we deze optie liefst voor de laatste!!
Meer hierover volgt....

• 28 November 2012 - 11:56

Viviane Moons (Gast Fabrelaan 197):

Dag Nathalie en Pieter

Sinds kort volg ik jullie reisverslag. Het is zeer interessant om te lezen; zo voel ik me een beetje mee op reis.. En het is ook zeer leuk geschreven!
    Ik hoop dat jullie nog heel wat plezier mogen hebben en ik blijf ondertussen jullie reisverhaal verder lezen!
    Groetjes ui Antwerpen van je ex buurvrouw, Viviane

• 01 December 2012 - 20:20

Callier Nicole Uit Namen:

Dag jullie twee,
    Ik volg met veel belanstelling jullie reisperikelen. Kunnen jullie geen hulp ktijgen via de belgische ambassade? Opsturen van materiaal via diplomatische dienst. Veel liefs. Tante Nicole.

• 01 December 2012 - 20:26

Callier Nicole Namur Belgique:

Beste jullie twee,

Ik volg met veel belangstelling jullie reisverhalen. Kunnen jullie geen vlugggerige hulp krijgen via de diplomatische dienst van de belgische ambassade in Chili of Peru.
    Groetjes uit Namur waarbenje de eerste sneeuwvlokken vallen.
    Tante Nicole.