La Paz - Huayna Potosi - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van pieter callier - WaarBenJij.nu La Paz - Huayna Potosi - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van pieter callier - WaarBenJij.nu

La Paz - Huayna Potosi

Door: ikzelve

Blijf op de hoogte en volg pieter

01 Januari 2013 | Bolivia, La Paz

Gelukkig nieuwjaar en de beste wensen aan iedereen!!

Ondertussen zijn wij al een dikke week in het immense La Paz, Bolivia.
Hier aangekomen in de 'casa de ciclistas',hebben wij kerst gevierd met een 4-tal Nederlandse fietscollega's. Het was zeer gezellig, goed gegeten, etc....
De dag daarop zijn zij vertrokken richting jungle, wat betekende dat wij sindsdien met zijn tweetjes een eigen huisje hadden in het centrum van La Paz. Uiteraard enorm leuk, La Paz een topstad...

Na een paar dagen hebben we besloten om een poging te doen om de Huayna Potosi te beklimmen. Deze wel-uit-de-kluiten-gewassen rakker meet zo'n 6088 meter. We wisten dus al van op voorhand dat dit niet gemakkelijk ging zijn (understatement bleek achteraf).

Met veel goede moed gingen we op pad met enkele berggidsen en een paar andere mensen met hetzelfde plan. Met een busje werden we naar de voet van de Huayna Potosi gebracht, hier testen we ons materiaal en kregen we een spoedopleiding in alles wat we nodig gingen hebben onderweg naar de top, zoals bijvoorbeeld ijsklimmen. 's Avonds vroeg het bed in, om er 's morgends vroeg uit te kunnen.

De volgende dag begonnen we eraan met een klim tot aan het laatste kamp, op zo'n 5200 meter. Hier hebben we wat gegeten en dan tegen 6 uur 's avonds het bed in.
De nacht was er echt onaangenaam, praktisch niemand kon er slapen van de hoogte. Ook wij deden geen oog dicht.
Om 12 uur 's nachts werden we dan gewekt om aan de finale klim te beginnen.
In het holst van de nacht kropen we in onze kleding, aten wat en gingen op pad. Per twee bij een gids aan de koord.
Na een tijdje werd Natalie ziek door de hoogte en gebrek aan energie. Hierdoor moest zij de poging opgeven....
Pieter ging nog verder, maar op 5720 meter sloeg bij hem ook de hoogteziekte toe. Gedaan poging Pieter....
Volgende keer dan toch maar preventief pillen tegen de hoogteziekte nemen. Het was zeer zwaar door de overvloedige verse sneeuwval, we moesten echt hard werken om vooruit te komen.
We zijn onze fysische grens tegengekomen, maar hebben zeker ons best gedaan en zijn blij dat we het toch hebben geprobeerd!

Terug naar La Paz, waar oudjaar op ons wachtte. In de 'Casa de ciclistas'
waren ondertussen nog 3 fietsers aangekomen, die we in Cusco (Peru) hadden leren kennen. Samen met hen hebben we nieuwjaar gevierd, het werd een prachtige avond. Het vuurwerk werd langs alle kanten op de heuvels afgestoken. La Paz ligt in een dal, dus het was een prachtig schouwspel van in de stad.

Voor de volgende dagen staat o.a. de zonnetempel in Tiwanaku (Kuifje en de zonnetempel ;-) ) en de 'Camino de la muerte' (death road) op het programma. Daarna gaan we in sneltempo naar Zuid-Bolivië langs Uyuni, Potosi en Sucre. En van daaruit begint de laatste (lange) eindsprint richting Iguazú en Buenos Aires.

Zoals je hoort weten we wel wat te doen en gaat het vanaf nu zeer snel gaan voor ons gaan.

Voor iedereen thuis: Nog goed feesten en veel geluk in 2013!!

tot hoors,
P & N

We proberen voor foto's te zorgen,maar internet in Bolivië is een lacher!!

• 02 Januari 2013 - 17:27

Viv Moons:

Een heel gelukkig 20013!! Nog veel genieten van julie reis en nog veel van alles wat jullie wensen!
    Viv en Ben

• 06 Januari 2013 - 15:47

Tante Esther, Nonkel Staf :

He Tieke en Pitje,

We wensen jullie eveneens het allerbeste voor 2013 toe en geniet nog van jullie avontuurlijke reis. Tot weldra in België.

T. Esther en N. Staf xxx

PS. Toffe en prachtige foto's om naar te kijken. Jullie doen dat fantastisch ginder. blijf goed voor elkaar zorgen é.

• 09 Januari 2013 - 22:13

Nonkel Jacques En Tante Thérèse:

Wij volgen de boeiende avonturen.

Wij wensen jullie een vredevol en gezond 2013 .
    en kijken ernaar uit jullie in blakende gezondheid eind februari terug te zien in ons landje.

Vele groetjes,

Nonkel Jacques en tante thérèse

• 10 Januari 2013 - 20:43

Las Tres Mosqueteras :

Lieve bourgondische Belgbuurtjes!

Hoe is het in het zuiden van het mooie Bolivia? Leuk jullie berichten te lezen! Jullie zijn net op het verkeerde moment weggegaan uit de casa... er is nu een Engelsman die werkelijk waar nog meer van eten en koken houdt dan wij allen bij elkaar! Drie toetjes op 1 avond is meer dan normaal..het is maar goed dat we morgen op de fiets stappen richting Uyuni!

Op ons tandvlees de top van Huayna Potosi gehaald, TOTAAL GESTOORDE operatie!Wauw.. wat heftig, hemel en hel in 1 nacht! Dank voor de tip om op tijd die hoogtepillen te nemen, hebben ons gered!

Geniet van jullie mooie reis! We dromen nu al over de feestmaaltijden in het mooie Antwerpen!

Oh ja... Rubie blijkt toch niet zwanger ;)

Liefs van de musketieren

• 11 Januari 2013 - 20:44

Nonke Bruno En Tante Christine:

Hallo Nathalie en Pieter

Ik kom hier regelmatig es lezen naar jullie verhalen en het doet deugd dat jullie ginder de reis van jullie leven hebben en jullie het goed stellen.
    We wensen jullie nog een goed verder verloop voor jullie en t allerbeste voor 2013! Tot binnenkort en wees voorzichtig.

T.Christine , N.Bruno en de kids